شهردار بیرجند در دیدار با مارتین تلاپا،معاون وزیر خارجه جمهوری چک پس از ایراد سخنانی در خصوص دانشمندان بیرجندی از جمله پروفسور گنجی،دکتر کاظم معتمد نژاد و دکتر بلالی مودی و دکتر شکوهی اظهار کرد: شهر بیرجند به واسطه قدمت تاریخی خاصی که دارد از جمله قلعه بیرجند، مدرسه شوکتیه همچنین عمارت های تاریخی باغ اکبریه، رحیم آباد و منظریه (که ثبت جهانی شده اند) و...  از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

شهردار بیرجند ضمن ابراز خرسندی از حضور هیات سیاسی و تجاری جمهوری چک  اظهار داشت:بنده از نزدیک 5 سال پیش به عنوان نماینده شهرداران شهرهای فرهنگی و تاریخی کشور از جمهوری چک بازدید داشته ام و در شهر تاریخی ویچنوف در جمع شهرداران شهرهای فرهنگی و تاریخی دنیا سخرانی و از نزدیک با فرهنگ و آداب و رسوم جمهوری چک آشنایی دارم .

دکتر مدیح افزود: صنایع دستی و هنرهای سنتی هر منطقه بدون شک بخشی از میراث فرهنگی عظیم گذشتگان آن منطقه می باشد.

به گفته وی صنایع دستی هر منطقه متأثر از محیط فرهنگی و جغرافیایی و تاریخی آن سرزمین است، که منطقه خراسان جنوبي به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و فرهنگی، صنایع دستی خاص خود را داراست و از ميان بیش از  250 رشته شناسايي شده صنايع دستي در سطح کشور بيش از40 رشته در استان فعاليت دارند که از اين ميان چهار رشته بومي و اصيل منطقه شامل گليم بافي، جاجيم بافي، پارچه بافي سنتي، آهنگري سنتي از سابقه طولاني و اهميت ويژه اي برخوردار هستند.

وی افزود:  حوزه ی بازرگانی و تجاری، بیرجند نقش محوری در شرق کشور داشته و دارد که امیدواریم با تکمیل راه آهن، این شهر کانون مبادلات تجاری و بازرگانی شود.

شهردار بیرجند خاطر نشان کرد: در حال حاظر استان خراسان جنوبی به دلیل داشتن صدها کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان نقشی خاص در حوزه ی تجارت ایفا می کند.

مدیح تصریح کرد: خراسان جنوبی در حوزه ی منابع طبیعی  به واسطه ی بهره مندی از تپه های ماسه ای، وجود انواع گونه های جانوری و گیاهی و همچنین گیاهان دارویی و گل های زینتی در کشور منحصر به فرد می باشد.

وی گفت: این استان دارای چندین منطقه حفاظت شده از جمله منطقه حفاظت شده ی درمیان و همچنین آرگ شهرستان خوسف می باشد که شهرت جهانی دارد.

شهردار بیرجند ابراز داشت آداب و رسوم خاصی که در چندین روستای این استان از جمله ما خونیک و چنشت و همچنین فورگ، وجود دارد از دیگر ویژگی منحصر به فردی است که در دیگر استان ها یافت نمی شود.

دکترمدیح با بیان اینکه خراسان جنوبی سومین استان وسیع کشور است، ادامه داد: دومین فرودگاه کشور نیز بعد از تهران در بیرجند ساخته شده است و این نشان از اهمیت این شهر در کشور دارد.

وی با بیان اینکه یک وجه اشتراک بین شهر بیرجند و برخی شهرهای کشور چک وجود دارد و آن آثار تاریخی است، خاطر نشان کرد: پایتخت کشور چک دارای بافت تاریخی می باشد که بسیار خوب از آن مراقبت و حفاظت شده است که امیدواریم تجربه ای که در این زمینه دارید را نیز در اختیار ما قرار دهید.

شهردار بیرجند ابراز داشت: خوشحالیم که جمع کثیری از دانشجویان ایرانی در دانشگاه های کشور چک مشغول به تحصیل هستند و بسیار خرسندیم که رشته ای به نام ایران شناسی نیز در این دانشگاه ها تدریس می شود.

دکترمدیح افزود: همانگونه که بیرجند به یک شهر فرهنگی مشهور است شهر پراگ که پایتخت کشور چک می باشد نیز در اروپا به شهر فرهنگ و ادب مشهور و معروف است.

وی گفت: امیدواریم فرصتی مهیا شود تا کارشناسان ما در حوزه ی عمران و نوسازی از تجربات کارشناسان جمهوری چک استفاده کنند.

شهردار بیرجند خاطر نشان کرد: پیشنهاد ما این است که شهرستان بیرجند به واسطه حوزه های مشترک،می تواند  با شهر ویچنوف جمهوری چک همکاری کند.

دکترمدیح ادامه داد: امیدواریم با حضور شما در این استان و شهر بیرجند، بتوانید این شهر را با ظرفیت ها و توانمندی هایی که دارد، به کشور و مسئولان خود معرفی کنید.

معاون  وزیر جمهوری چک : معادن استان اصلی ترین هدف سرمایه گذاران چک

معاون  وزیر جمهوری چک با بیان اینکه شرکت های جمهوری چک در زمینه راه، بسیار علاقه مند به سرمایه گذاری و مشارکت در ایران هستند، خاطر نشان کرد: حضور در پروژه های شهری، مدیریت شهری، مدیریت آب و فاضلاب و همچنین راه آهن شهری موارد دیگری است که آمادگی هر گونه همکاری را با استان داریم.

مارتین تلاپا، معاون  وزیر جمهوری چک ، عصر دوشنبه در دیدار با مدیح، شهردار بیرجند اظهار کرد: از مهمان نوازی شما و دیگر مسئولان استان تشکر می کنم.

معاون وزیر جمهوری چک با بیان اینکه شرکت های جمهوری چک در زمینه راه، بسیار علاقه مند به سرمایه گذاری و مشارکت در ایران هستند، خاطر نشان کرد: حضور در پروژه های شهری، مدیریت شهری، مدیریت آب و فاضلاب و همچنین راه آهن شهری موارد دیگری است که آمادگی هر گونه همکاری را با استان داریم.

وی افزود: در حقیقت قبل از سفر به خراسان جنوبی و شهرستان بیرجند این چنین انتظاری را نداشتم و اکنون متوجه شدم که این شهر چقد دوست داشتنی است و باید بگویم که غافلگیر شدم.

معاون وزیر جمهوری چک خاطر نشان کرد: بیرجند شهر بسیار تمیزی است و  در مقایسه با تهران از ترافیک روان تر و مناظر زیبایی برخوردار است.

وی ادامه داد:  توانمندی های معدنی در خراسان جنوبی بسیار بالاست و یکی از اقداماتی که مدنظر قرار گرفت کار کردن بر روی این موضوع و ایجاد روابط اقتصادی در خصوص معادن خواهد بود.

 مارتین تلاپا با بیان اینکه بخش معدنی از جمله مواردی خواهد بود که با استان خراسان جنوبی همکاری خواهیم کرد، اظهار کرد: شرکت های جمهوری چک در این زمینه صاحب تجربه هستند و امیدواریم با این سفر و برخورداری از ظرفیت های استان بتوانیم اهداف را به نتیجه برسانیم.

 

 

روز شمار انتخابات

راه های ارتباطی

سامانه ارتباط مردمی : 137

سامانه پیامک شهرداري :

تلفن شهرداری مرکز:3-32111212فکس : 32111100

تلفن روابط عمومی:32112019فکس روابط عمومی:32112019

پست الکترونیک : shahrdaritabasmasin@chmail.com

آدرس : شهرستان درمیان -شهر طبس مسینا

بازدید امروز70
بازدید دیروز77
بازدید هفته549
بازدید ماه1280
کل بازدید246703